Strona główna Marketing + sprzedaż Analiza danych w kursach online

Analiza danych w kursach online

Autor: Redakcja Online Courses Space

Prowadzenie kursów w środowisku online jest szczególnym wyzwaniem, ponieważ możliwość korzystania z fizycznych materiałów jest znacznie ograniczona. Sfera online daje twórcy kursu wiele możliwości – dostęp do setek danych, które mogą być istotną kolebką w rozwoju firmy. Analiza tych informacji niewątpliwie pomaga w rozwoju i optymalizacji biznesowej, a znalezienie niedopracowanych punktów sprawi, że w szybkim tempie będzie można pozbyć się niedociągnięć, tak, aby oferowany kurs był jeszcze lepszy. 

Czasy offline 

Jeśli instytucja prowadziła wcześniej kursy offline, zapewne zbierała informacje za pomocą formularzy opinii czy ankiet, a następnie na podstawie tych elementów podejmowała decyzję o kolejnych działaniach. Mimo przejścia do działań online to wciąż gromadzenie danych jest procesem długofalowym, a wnioski będzie można wyciągnąć po dłuższym okresie funkcjonowania w nowej przestrzeni. Nie mniej jednak, tak  zgromadzone informacje pozwolą na zoptymalizowanie oferty edukacyjnej i umożliwią wyznaczenie krótko, jak i długoterminowych celów biznesowych. 

Wykorzystanie danych w podnoszeniu poziomu nauczania 

Przeglądanie danych pozwala na obserwowanie zmian na platformie, wówczas można popracować nad poprawą wskaźników retencji, zwiększenia sprzedaży czy też sprzedaży krzyżowej (cross-sell).  

Obecnie popularnym działaniem jest wyprowadzanie pre-testów, które pozwolą prowadzącemu kurs zorientować się, jaki jest poziom wiedzy odbiorców przed szkoleniem. Analogicznie można stosować post-testy, które ukażą czego słuchacze  nauczyli się podczas szkolenia. Takie działania ukażą, czy nasz kurs prowadzi do osiągnięcia zamierzonych efektów. 

Kursy online są specyficzną usługą, ciężko jest zbadać doświadczenie i oczekiwania odbiorców, nie mniej jednak, warto pochylić się nad sylwetką słuchaczy, zadać sobie pytanie o ich priorytety, ambicje, wykształcenie, wiek czy wykonywany zawód – same dane o dochodach nie wystarczą, lecz zapewne pomogą w ustalaniu cennika i ofert promocyjnych dla grupy docelowej. 

Dobry kurs, czyli jaki?

Eksperci wskazują, że kursy w czasie rzeczywistym są bardzo dobrze odbierane przez słuchaczy, ponieważ dają możliwość wchodzenia w interakcje z prowadzącym. Jeśli publiczność cechuje się wysokim poziomem zaangażowania, sugerowanym jest wprowadzenie bardziej zaawansowanych kursów, aby umożliwić słuchaczom dalszy rozwój swoich umiejętności. Należy też mieć na względzie, że kursanci mogą się zmęczyć materiałem – zbyt długie filmiki instruktażowe, niskiej jakości materiały lub zbyt długie panele mogą spowodować, że klienci nie będą chcieli już korzystać z usługi na platformie. Należy wychwycić elementy, które powodują zainteresowanie wśród audytorium, ponieważ za pomocą analizy zachowań można przebudować inne kursy w swojej ofercie tak, by zawierały elementy na które odbiorcy reagują zaangażowaniem.

Każdą grupę odbiorców można fragmentaryzować i dostosować oferty sprzedażowe do ich potrzeb i oczekiwań. 

Pośród wielu zmiennych można wychwycić najważniejsze scenariusze:  

  • wysoka sprzedaż i wysoki wskaźnik ukończenia = sprzedaż krzyżowa (cross-sell)
  • wysoka sprzedaż i niski wskaźnik ukończenia = modernizacja etapów proponowanego kursu
  • niska sprzedaż i niski wskaźnik ukończenia = wycofanie kursu z oferty 
  • niska sprzedaż i wysokie wskaźniki ukończenia = należy zwiększyć działania marketingowe 

Zdecydowanie się na podjęcie współpracy z innymi ośrodkami szkoleniowymi, towarzystwami naukowymi, czy sygnowanie akredytowanymi instytucjami niewątpliwie pozytywnie wpływają na postrzeganie kursów, a co za tym idzie całej firmy. Takie elementy wzbudzają zaufanie, zwłaszcza, jeśli odbiorcami są wykwalifikowanie osoby w danej dziedzinie. 

Ważnym jest szybkie określenie, w jaki sposób odbiorcy wchodzą w interakcję z kursem. Monitorując dane za pomocą różnych programów można śledzić postęp użytkowników, podzielić ich na segmenty i jeszcze efektywniej sprzedawać szkolenia online.

powiązane wpisy

Nasza strona internetowa używa plików cookies (tzw. ciasteczka) w celach statystycznych, reklamowych oraz funkcjonalnych.
Dzięki nim możemy indywidualnie dostosować stronę do twoich potrzeb. Akceptuję Czytaj więcej...