Strona główna Nagrywanie i tworzenie kursu Co powinien zawierać kurs online

Co powinien zawierać kurs online

Autor: Redakcja Online Courses Space

Mądre przysłowie mówi, że uczymy się przez całe życie. W ostatnich latach możliwości w tym zakresie znacznie się poszerzyły dzięki kursom online. To forma bardzo praktyczna, wygodna i szybka. Dzięki temu coraz popularniejsza. To w końcu też narzędzie, które pozwala specjalistom z różnych dziedzin dzielić się swoją wiedzą i monetyzować ją skutecznie. Warto więc sprawdzić co powinien zawierać dobry kurs online. Wszystko po to, aby Ci, którzy go kupią mieli satysfakcję, a jego twórca sprzedał jak najwięcej dostępów.

3W czyli po co i dla kogo tworzysz kurs

Kurs online to produkt rynkowy jak każdy inny. Musi wpisywać się w realną istniejącą na rynku potrzebę i jak najlepiej na nią odpowiadać. W oparciu o to powinien być zaprojektowany. Aby to zrobić dobrze, każdy twórca powinien odpowiedzieć sobie na trzy istotne pytania. Po pierwsze „Why?”. Czyli dlaczego w ogóle chcę zrobić kurs online. Najlepiej gdyby Twoja motywacja wynikała z pasji i szczerej chęci dzielenia się wiedzą. Będą one stanowić Twoje paliwo w tworzeniu kursu i pomogą wykreować bardzo dobry produkt. Jeśli natomiast planujesz tworzyć kurs kierując się tylko motywacją finansową, będzie Ci z pewnością o wiele trudniej. Drugie istotne pytanie to „Who?”. A więc jasne i precyzyjne zdefiniowanie, kto będzie grupą odbiorców kursu. Pamiętaj, że jeśli coś jest dla wszystkich to jest dla nikogo. Najlepiej zastanowić się, kto skorzysta z Twojego kursu najbardziej, komu przyniesie on najwięcej benefitów. Twórz kurs do tej grupy i do niej kieruj jego reklamę i promocję. Kiedy wiesz już co popycha Cię do zrobienia kursu i do kogo będzie on kierowany, czas na poszukanie odpowiedzi na trzecie „W”, czyli „What?”. A więc co będzie tematyką kursu? Lub mówiąc bardziej językiem korzyści – na jaki problem odpowiada Twój kurs, jak istotny jest ten problem i jak wiedza zawarta w kursie pomoże go rozwiązać?

Dobry scenariusz to przepis na sukces

Odpowiedź na ostatnie pytanie –”What?” – będzie stanowiła płynne przejście do kolejnego elementu jakim jest dobre zaplanowanie scenariusza kursu. Pamiętaj, iż każdy kurs powinien prowadzić uczestnika stopniowo przez zawarty w nim materiał. Najlepiej podzielić go na kilka modułów, a te z kolei na pojedyncze lekcje. Zadbaj o to żeby ich układ był logiczny, zrozumiały i prowadził od najłatwiejszych zagadnień do najtrudniejszych. Nikt i nigdy nie realizuje kursu „na raz”. Jego uczestnik będzie do niego wracał. A to ważne w procesie przyswajania wiedzy. Układając więc dobry scenariusz zadbasz o komfort uczestników po powrocie do kursu. Tak aby łatwo było im odnaleźć się w logice kursu, którego ukończenia podjęli się.  

Wypełnij go treścią czyli jaki content

Oprócz scenariusza i logicznego układy drugim najważniejszym elementem dobrego kursu online jest jego content, czyli wypełnienie wartościową treścią. Tworząc treści zawsze pamiętaj o odpowiedziach na przywołane na początku 3W: why, who, what. Zadbaj też o różnorodność form w jakiej podajesz treści: artykuły, grafiki i infografiki czy filmy video uatrakcyjnią kurs. W zależności od tematyki  możesz też wykorzystać case study, wykresy z wynikami badań, notatki graficzne, czy też na końcu każdej lekcji powtórzenia najważniejszych elementów w formie skondensowanej listy. Te elementy pozwolą zachować uwagę uczestnika kursu i sprawią, iż łatwiej przyswoi on sobie wiedzę.

Interakcja i wszystko co angażuje użytkownika

Wszyscy pamiętamy ze szkoły ciekawe lekcje wypełnione interakcją, dyskusją i zaangażowaniem nas jako uczniów. Pamiętamy też i te nudne w formie 45-minutowej wypowiedzi nauczyciela. Podobnie jest w kursie online. Im bardziej zaangażujesz odbiorców swego kursu do interakcji, tym wyżej jako produkt zostanie on oceniony. Quizy, testy, zagadki i wszystko co pomoże uczestnikom kursu sprawdzić swoją wiedzę na każdym etapie jest mile widziane. Daj im też możliwość swobodnej konwersacji, wymiany opinii i zadawanie pytań innym uczestnikom kursu oraz Tobie, jako jego twórcy. W końcu dla tych, którzy zechcą pogłębić swoją wiedzę i dowiedzieć się więcej przygotuj odpowiednie materiały do pobrania, odeślij ich do innych wartościowych źródeł. Możesz też pomyśleć o wersji 2.0 swojego kursu, np. w formie dla zaawansowanych. A to już kolejna biznesowa przygoda z kursami online.

powiązane wpisy

Nasza strona internetowa używa plików cookies (tzw. ciasteczka) w celach statystycznych, reklamowych oraz funkcjonalnych.
Dzięki nim możemy indywidualnie dostosować stronę do twoich potrzeb. Akceptuję Czytaj więcej...