Strona główna Marketing + sprzedaż Czy warto robić przedsprzedaż i jak to robić?

Czy warto robić przedsprzedaż i jak to robić?

Autor: Redakcja Online Courses Space

Autorzy kursów oraz szkoleń online coraz chętniej organizują przedsprzedaż swoich produktów. Właściwie przeprowadzona akcja tego rodzaju niesie ze sobą szereg korzyści. Sprawdź, na czym to polega i kiedy warto stosować.

Co to jest przedsprzedaż?

Jest to inaczej sprzedaż przedpremierowa, czyli wypuszczenie określonej liczby egzemplarzy danego produktu, zanim oficjalnie pojawi się na rynku. Można stosować przedsprzedaż, która gwarantuje otrzymanie zamówienia w dniu premiery lub wcześniej.

Dlaczego klienci lubią przedsprzedaż?

Zyskują pewność, że otrzymają zamówiony produkt i nie ryzykują, że go dla nich zabraknie, jak to bywa w przypadku biletów na koncert, kongres, czy inne wydarzenie. To również doskonała okazja zakupowa w sytuacji, gdy twórca nałożył limit na liczbę swoich produktów lub usług.

Przedsprzedaż często działa tak, że nabywcy czują się, jak osoby wyjątkowe, lepsze, bo mają już coś, na co inni z niecierpliwością czekają. Istnieje nawet takiej pojęcie jak „firstizm”. Pochodzi ono z angielskiego „first” i oznacza właśnie taką jednostkę, która zawsze dąży do pierwszeństwa. 

Twoi klienci, zdobywając kurs wcześniej, stają się szybciej bogatsi o pewną wiedzę i mogą ją zacząć wykorzystywać w praktyce, zanim zrobi to konkurencja.

Co zyskasz, organizując przedsprzedaż kursów?

Każda akcja tego rodzaju niesie korzyści dla obu stron. Ty jako twórca możesz zyskać informacje dotyczące zainteresowania Twoim produktem, a także liczyć na wzbudzenie ciekawości. Przedsprzedaż zwykle kojarzy się z towarem rozchwytywanym, który potem może być trudno dostępny. Nabycie takiego produktu daje poczucie prestiżu, w związku z czym przyciągniesz tych, którym na takowym zależy. Nadasz swojemu kursowi wyraz czegoś oczekiwanego, godnego uwagi.

W przypadku kursów i szkoleń online popularna staje się praktyka, w której klienci w ramach przedsprzedaży otrzymują materiały na kilka tygodni przed premierą, a w zamian proszeni są o wyrażenie opinii na ich temat. Obiektywne i konstruktywne uwagi mogą pomóc Ci dopracować swój kurs, uzupełnić go oraz dostosować do potrzeb grupy docelowej. Zewnętrzna opinia ma zwykle dużą wartość i dobrze jest ją uwzględnić, szczególnie gdy pojawi się w informacji zwrotnej od kilku osób.

Dodatkowo możesz poprosić klientów, którzy skorzystali z przedsprzedaży, o spisanie pozytywnych stron Twojego kursu i posłużyć się nimi jako rekomendacją w dalszych działaniach marketingowych. Warto tu rozważyć promocyjną cenę kursu.

Może się również okazać, że o Twoich materiałach jeszcze przed premierą będą trwały dyskusje na grupach tematycznych w mediach społecznościowych.

Jak zorganizować przedsprzedaż szkoleń i kursów online?

Aby akcja przyniosła oczekiwane rezultaty, trzeba ją dobrze zaplanować. Bardzo dobrze sprawdzają się dodatkowe profity, które czekają klientów korzystających z przedsprzedaży. Może to być rabat, darmowe aktualizacje materiałów, bezpłatna konsultacja lub coś innego.

Godną rozważenia opcją jest ogłoszenie limitowanej edycji kursu. Ludzie lubią mieć to, czego nie mają inni. Wizja zyskania ekstra wiedzy, trików i podpowiedzi tylko dla wybranych jest bardzo kusząca. Przy produkcie „limited edition” dochodzi jeszcze ryzyko wynikające z wyścigu z czasem.

Twórcy, którzy mają już zbudowaną swoją markę i zebraną wokół siebie jakąś społeczność, organizują czasem przedsprzedaż kursów, zanim zaczną je przygotowywać. Dzięki temu robią rozeznanie, sprawdzają zapotrzebowanie na dany temat, mierząc opłacalność, zaplanowanych działań. Zyskują w ten sposób pewność, że ich praca nie pójdzie na marne, a przyniesie realny zysk. Co w sytuacji, gdy na taką przedsprzedaż zgłosi się zbyt mała liczba chętnych? Pracę i tak trzeba wykonać, lecz zostaje wówczas chwila na to, by zweryfikować zapotrzebowanie w grupie docelowej i zadbać o to, by w materiałach znalazły się treści wartościowe dla większego grona odbiorców. Można także zostać przy niewielkiej liczbie klientów, modyfikując formę kursu i przeprowadzając go, chociażby w postaci transmisji na żywo. Kursanci zyskają dzięki temu możliwość brania aktywnego udziału w spotkaniu.

Jeżeli zastanawiasz się, czy przedsprzedaż ma sens, po prostu ją wypróbuj. Pamiętaj jednak, że zadziała ona wyłącznie jako jeden z elementów kampanii marketingowej. Twój produkt musi być wartościowy, trafiać do określonej grupy docelowej, która już wcześniej powinna być o nim poinformowana.

powiązane wpisy

Nasza strona internetowa używa plików cookies (tzw. ciasteczka) w celach statystycznych, reklamowych oraz funkcjonalnych.
Dzięki nim możemy indywidualnie dostosować stronę do twoich potrzeb. Akceptuję Czytaj więcej...