Strona główna Nagrywanie i tworzenie kursu Głos – Twoja najsilniejsza broń podczas kursu online

Głos – Twoja najsilniejsza broń podczas kursu online

Autor: Alina Osowska z Autokreacji

Jak myślisz, dlaczego niektórych ludzi słuchamy jak zaczarowani, a przy innych zasypiamy już po 5 minutach, nawet jeśli mówią o ciekawych zagadnieniach? Ci drudzy popełniają jeden z podstawowych błędów wśród mówców. Ich wypowiedzi pozbawione są zmiennej intonacji i poprawnej artykulacji. To sprawia, że nie mamy ochoty słuchać takich przemówień.

A przecież głos to jedno z podstawowych narzędzi prelegenta, trenera, nauczyciela. Szczególnie, kiedy kontakt ze słuchaczami ogranicza się do audio oraz wideo. Głos pozwala przejawiać prawdziwe emocje!

W tym artykule zdradzę 3 błędy najczęściej popełniane przez mówców i podpowiem, co robić, aby się ich wystrzegać podczas nagrywania swojego kursu online.

Błąd nr 1 – Antykadencja w zdaniu twierdzącym

Aż ciężko w to uwierzyć, ale ten błąd popełnia wielu prelegentów! Być może słuchając kiedyś czyjegoś wystąpienia, miałeś poczucie, że mówca jest zestresowany i sam nie do końca wierzy w to, co mówi. Jednak z drugiej strony nie miałeś obiektywnych przesłanek, aby tak twierdzić. Intuicja? Szósty zmysł? A może antykadencja stosowana nie w tych momentach, w których należy?

Intonując zdanie oznajmujące, naturalnym jest, że nasz głos opada na końcu, dokładnie tak, jak w sytuacji, gdy się przedstawiamy. Spróbuj teraz sam przedstawić się na głos. Słyszysz jak brzmi Twój głos na końcu zdania? Twój głos opada, a więc stosujesz tzw. kadencję. Zdania oznajmujące, zakończone kropką zawsze powinny być intonowane tonem opadającym (kadencją).

Teraz na głos przedstaw się raz jeszcze, ale tak, jakbyś chciał zadać pytanie. Nazywam się Jan Kowalski? Zdanie pytające zawsze zakończone jest tonem wznoszącym, tzw. antykadencją. Zwróć uwagę, jak dziwnie brzmi wypowiedź, w której się przedstawiasz, zakończona tak, jak pytanie – tonem wznoszącym.

Ten częsty błąd popełniany przez prelegentów, to kończenie zdań oznajmujących tonem wznoszącym. W efekcie zdanie takie brzmi jak pytanie. Dlaczego tak się dzieje? Błędna intonacja najczęściej spowodowana jest stresem i odpamiętywaniem tego, co chcemy przekazać publiczności. Słuchacz przez to ma poczucie niepewności, wahania, niskiej wartości merytorycznej. Przez antykadencję słuchaczowi ciężko jest oddzielić zdania od siebie i uznać, czy jest to pytanie, czy jednak zdanie twierdzące.

ĆWICZENIE:

Weź z półki pierwszą książkę, która wpadnie Ci w ręce. Otwórz ją na losowej stronie. Tam gdzie jest przecinek, kropka, a nawet miejsce na oddech, staraj się wykorzystać kadencję (ton opadający). Następnie przeczytaj te same zdania, lecz w miejscach przecinków, kropek i przestrzeni na oddech, wykorzystaj antykadencję (ton wznoszący). Uwaga – zdania te wypowiadane na głos będą brzmieć nienaturalnie, ale o to chodzi w tym ćwiczeniu! Dzięki temu świadomie będziesz kontrolował swój głos i wykorzystywał poprawnie kadencję w zdaniach oznajmujących i antykadencję w zdaniach pytających.

Błąd nr 2 – Wysoki ton głosu

Wiedziałeś, że Margaret Thatcher celowo obniżała swój głos, by wydawał się głębszy i niższy? Podobne zabiegi stosowała księżna Diana. Dlaczego? Im niższy ton głosu, tym osoba postrzegana jest za bardziej wiarygodną. Automatycznie przypisujemy jej pozytywne cechy, takie jak pewność siebie, kompetentność, rzetelność. To sprawia, że jesteśmy bardziej skłonni zaufać osobie o niższym tonie głosu, niż tej, której głos jest wysoki lub wręcz piskliwy.

Jeśli chcesz być postrzegany, jako osoba kompetentna, staraj się obniżyć swój ton głosu. Niebagatelną rolę gra także siła Twojego głosu. Nikt z nas nie przypisze cech pewnej siebie osoby komuś, kto mówi cicho. Z drugiej strony raczej ciężko spotkać osoby bardzo pewne siebie, które mówiłyby cicho – wydawałoby się to niezgodne z ich naturą.

Sposobem na naturalne obniżenie głosu i wzmocnienie jego brzmienia jest oddychanie przeponowe, dokładnie tak, jak robią to dziennikarze, aktorzy i piosenkarze.

ĆWICZENIE:

Rozluźnij ciało i połóż swoją dłoń na górnej części brzucha, zaraz pod mostkiem. Teraz postaraj się nabrać powietrze tak, jakbyś chciał nabrać je do jamy brzusznej. Jeśli przy nabieraniu powietrza Twój brzuch się podnosi, zaś Twoje ramiona nie unoszą się, to znaczy, że oddychasz przeponowo. Mówiąc na takim oddechu, Twój głos będzie głębszy, niższy i donośniejszy.

Błąd nr 3 – Paramowa

Yyy… eee… mmm… Co ja miałam napisać? Gdybyśmy równie chętnie używali tego typu przerywników (tzw. paramowy) w piśmie, co w słowie, zapewne na połowie treści w sieci byśmy nawet nie spojrzeli. Paramowa to nic nieznaczące wypełniacze, których celem jest tylko wypełnienie ciszy. Niestety jest to tak częste u wielu osób, że zazwyczaj nie zwracamy na to aż takiej uwagi. Oczywiście nie zwracamy uwagi dopóty, dopóki paramowa nie przejmie kontroli nad czyjąś wypowiedzią i nie jesteśmy w stanie skupić się na niczym innym, niż nieprzyjemnym dla ucha brzmieniu: “yyyyyyyyy…”.

ĆWICZENIE:

Przygotuj sobie pusty słoik i drobne monety, najlepiej jednozłotówki. Słoik postaw w widocznym miejscu. Już od samego rana nastaw się na “Paramowa Alert”, a więc za każdym razem, gdy tylko wypowiesz w ciągu dnia “yyy…”, “eee…”, “mmm…” etc., wrzuć do słoika złotówkę. Po zakończonym ćwiczeniu oddaj wszystkie zebrane pieniądze współlokatorowi lub przeznacz na cel charytatywny. Dzięki temu jeszcze zanim wybije godzina 14:00 wyrobisz sobie nawyk unikania paramowy.

Głos to najsilniejsza broń wielkich mówców. Emisja głosu wymaga więc treningu i szkolenia. Proponowane przeze mnie ćwiczenia to wybrane elementy pracy nad głosem szczególnie podczas nagrywania kursu online. Wykorzystaj swój głos, jako narzędzie, które pomoże Ci stworzyć profesjonalny wizerunek, jak również utrzymać uwagę i zainteresowanie wśród słuchaczy. Nasuwa Ci się więcej pytań dotyczących autoprezentacji? Napisz na kontakt@autokreacja.net.

powiązane wpisy

Nasza strona internetowa używa plików cookies (tzw. ciasteczka) w celach statystycznych, reklamowych oraz funkcjonalnych.
Dzięki nim możemy indywidualnie dostosować stronę do twoich potrzeb. Akceptuję Czytaj więcej...