Strona główna Marketing + sprzedaż Jak analizować wyniki pozycjonowania?

Jak analizować wyniki pozycjonowania?

Autor: Specjaliści SEM i SEO z DevaGroup

Niezależnie od tego, czy pozycjonowanie realizujemy na własną rękę czy korzystając z usług agencji SEO, jedną z podstawowych czynności zarówno specjalisty jak i klienta, powinna być okresowa analiza wyników. Dzięki temu, jesteśmy w stanie określić czy nasze działania przynoszą zamierzony skutek i idziemy w dobrym kierunku.

W zależności od celu naszych działań, głównymi czynnikami które powinniśmy analizować mogą być:

  • zmiana pozycji wyniku strony www na konkretne zapytania użytkowników w wyszukiwarce Google,
  • poziom ruchu organicznego,
  • widoczność strony www w wynikach wyszukiwania.

Efekty w postaci wzrostu pozycji

Najczęściej spotykaną formą pozycjonowania jest pozycjonowanie serwisu na konkretnie wybrane zapytania użytkowników wyszukiwarki Google (nazywane słowami kluczowymi). Jeżeli pozycjonujesz stronę na własną rękę, powinieneś zainwestować w jedno z narzędzi do monitorowania pozycji, które pozwoli Ci na swobodne śledzenie zmian w czasie. Na rynku dostępne jest wiele rozwiązań – od aplikacji internetowych dostępnych w pakietach abonamentowych, które specjalizują się w sprawdzaniu pozycji lub “kombajnach”, które wykorzystasz również od sprawdzania widoczności (jak np. Senuto); po programy komputerowe, korzystające z Twojego łącza, które do stabilnego działania wymagają jednak użycia proxy. Jeżeli jednak jesteś klientem agencji SEO lub freelancera, zwykle to po ich stronie leży monitorowanie pozycji na ustalone przez Was słowa kluczowe.

Przykładowe zestawienie fraz i wyników w monitoringu słów (Webpozycja)

Kiedy spodziewać się pierwszych wzrostów pozycji?

W zależności od wielu czynników, szczególnie uwzględniając tematykę w której się poruszamy, jakość domeny i jej linków w momencie rozpoczęcia działań, pierwsze wzrosty pozycji na wybrane słowa kluczowe powinny pojawić się już mniej więcej po kilku tygodniach od wdrożenia optymalizacji na stronie. W oczekiwaniu na istotne wzrosty, w zależności od poziomu trudności wybranych fraz, musimy uzbroić się w cierpliwość, zakładając od trzech do nawet kilkunastu miesięcy oczekiwania. 

Jednak wspomniane trzy miesiące to okres dobry, by oceniać ogólne efekty naszych działań, by stwierdzić czy idziemy w dobrym kierunku.

Kliknięcia i wyświetlenia wyników w Google Search Console

Do monitorowania efektów działań SEO warto wykorzystać również narzędzie prosto od Google, a mianowicie usługę Search Console, w której między innymi znajdziemy szczegółowe informacje na temat ruchu pochodzącego z wyszukiwarki Google. Usługę warto założyć dla swojej domeny jak najwcześniej, najpóźniej w momencie rozpoczęcia działań SEO, aby zapewnić sobie w przyszłości możliwość porównania danych.

Dane o ruchu organicznym znajdziemy w zakładce “Skuteczność”:

Wykres liczby kilknięć i wyświetleń z SERP w Google Search Console.

Po bliższym zapoznaniu z narzędziem, znajdziemy w nim możliwość analizy:

– zapytań, które wpisują użytkownicy trafiający na naszą stronę,

– liczby wyświetleń czy CTR naszego wyniku, 

– średniej pozycji z danego okresu,

– urządzeń, na których użytkownicy wpisują zapytania, dla których wyświetla się nasza strona, 

– krajów, z których Ci użytkownicy pochodzą.

Jednym z minusów panelu Search Console (dawniej Webmaster Tools), jest ograniczenie liczby wyświetlanych w tabelach wierszy do 1000, co mocno utrudnia analizowanie mniej popularnych zapytań dla dużych serwisów. Na szczęście Google zdecydowanie więcej wyników zwraca przy wykorzystaniu API, co można uzyskać również generując raport w Google Data Studio

Widoczność wg. zewnętrznych narzędzi

Analiza widoczności strony w wynikach wyszukiwarki również jest niezbędna do oceny jakości działań SEO – zwykle monitoring pozycji mamy ograniczony do kilkunastu/kilkudziesięciu/kilkuset słów kluczowych, natomiast widoczność mówi o ogóle fraz, na które pojawiamy się w wynikach. Narzędziem, z którego najczęściej korzystam do analizy widoczności na polskim rynku SEO jest wspomniane wcześniej Senuto.

Przykładowy wykres widoczności (od góry TOP50/10/3).

Przykładowo “widoczność w TOP3” oznacza liczbę zapytań użytkowników, na których nasza strona pojawia się na miejscach od 1 do 3. Intuicyjne wykresy zmian widoczności w czasie pozwolą łatwo ocenić czy w szerokim aspekcie nasze działania przynoszą serwisowi korzyści czy idziemy w złym kierunku i należałoby zmienić strategię. Warto pamiętać o istnieniu aktualizacji algorytmów Google, które mogą zaburzyć nasze analizy, ponieważ od czasu do czasu mocno przetasowują wyniki wyszukiwarki, dlatego warto śledzić branżowe fora czy grupy, na których specjaliści wymieniają się swoimi obserwacjami. Z pomocą mogą przyjść również narzędzia badające ogólne zachowanie się wyników Google, w Senuto takie informacje znajdziesz w zakładce “Zmiany w wyszukiwarce”:

Historia zmian w monitorowanych przez Senuto wynikach wyszukiwania.

Zdecydowanie wyższe wartości zmian, często obserwowane przez kilka dni z rzędu mogą świadczyć o wdrożeniu nowej aktualizacji Google – w takim wypadku, niekoniecznie działania z ostatniego okresu odpowiadają za zmiany w widoczności Twojego serwisu.

Do analizy działań SEO warto zatem wykorzystać dane na temat pozycji słów kluczowych, ogólnej widoczności domeny oraz dane na temat ruchu organicznego z wyszukiwarki, dostępne w narzędziu Google Search Console. Efekty powinniśmy monitorować na bieżąco, korygując lekko podjęte działania, a głębsze wnioski na temat obranej strategii zdecydowanie najlepiej wyciągać na podstawie dłuższych okresów (co najmniej trzy miesiące).

Jakub ZeidSenior SEO Specialist w DevaGroup – zajmuje się kompleksowym prowadzeniem kampanii SEO dla klientów z wielu branż. Po godzinach bloguje o SEO na Zeid.pl.

powiązane wpisy

Nasza strona internetowa używa plików cookies (tzw. ciasteczka) w celach statystycznych, reklamowych oraz funkcjonalnych.
Dzięki nim możemy indywidualnie dostosować stronę do twoich potrzeb. Akceptuję Czytaj więcej...