Strona główna Marketing + sprzedaż Jak dobrać odpowiednie frazy kluczowe dla swojej strony?

Jak dobrać odpowiednie frazy kluczowe dla swojej strony?

Autor: Specjaliści SEM i SEO z DevaGroup

Nie od dziś wiadomo, że budowa contentu stanowi jedno z najważniejszych zadań zarówno podczas tworzenia, jak i optymalizacji strony. Trzeba jednak mieć na uwadze wszelkie zasady SEO, które definiują, jak powinna wyglądać treść oraz co powinno się w niej znaleźć. Dobry copywriter zdaje sobie sprawę z tego, że aby przygotować tekst pod SEO, powinien on dostać listę słów kluczowych, przypisanych do danego adresu URL, na którym ma docelowo znaleźć się tekst. I tu pojawia się pytanie – w jaki sposób wybrać odpowiednie frazy, by czerpać z tekstów realne korzyści?

Krok 1: Określ swoje cele biznesowe i grupę docelową

Mogłoby się wydawać, że nie ma to zupełnie nic wspólnego z dobieraniem słów kluczowych, jednak nie można być w większym błędzie. Słowa, po których algorytm dopasowuje strony do wyszukiwanej frazy mają za zadanie zwiększyć ruch w witrynie, a co za tym idzie również konwersję. Bez zrozumienia swojej grupy docelowej oraz ich potrzeb ciężko będzie wytypować słowa kluczowe, po których będą oni próbowali znaleźć Twoją stronę.

To, czy klient trafi właśnie do Ciebie i zdecyduje się skorzystać z Twoich usług bądź kupić oferowane produkty zależy między innymi od doboru słów kluczowych. Jeśli fraza będzie skierowana typowo do Twoich klientów docelowych, na pewno osiągniesz wyznaczone cele biznesowe, jakimi może być większa sprzedaż czy większe zainteresowanie usługami.

Krok 2: Wybierz frazy przewodnie i skorzystaj z pomocy profesjonalnych narzędzi

Znając grupę docelową oraz swój zakres działalności postaraj się wypisać kilka fraz, po których Twoim zdaniem warto się wyświetlać użytkownikom. Z taką listą możesz zweryfikować swoje założenia przy pomocy popularnych narzędzi, z jakich korzystają specjaliści SEO. Dowiesz się nie tylko jakie frazy z danego zakresu tematycznego są najczęściej wpisywane w wyszukiwarkę, ale również jak duża jest konkurencja w branży.

Jakie to narzędzia i jak się nimi posługiwać?

  1. Ahrefs

Ahrefs to najpopularniejsze narzędzie, z którego korzystają specjaliści SEO. Daje ono wiele możliwości, w tym również analizy słów kluczowych w keywords explorerze.

Wystarczy zamieścić w nim swoje propozycje słów kluczowych i poddać analizie, by otrzymać listę fraz wraz z liczbą miesięcznych wyszukań oraz stopniem trudności w pozycjonowaniu. Dzięki temu dowiesz się, czy wytypowane przez Ciebie zwroty są wyszukiwane i czy warto na nich skupiać swoje działania.

To oczywiście nie wszystko! Po przejściu do zakładki Search Suggestions można znaleźć więcej podobnych fraz, ściśle powiązanych tematycznie z tymi, które zostały zamieszczone w pierwszym etapie analizy. Są to rozszerzenia podanych słów oraz ich synonimy, co pozwala zwiększyć liczbę docelowych słów kluczowych, po których może być wyszukiwana Twoja strona.

Z narzędzia możesz wyeksportować wybrane frazy, by móc skupić się wyłącznie na słowach kluczowych, które Ty uważasz za trafnie dopasowane do swojej strony.

  1. Senuto

Senuto to polskie narzędzie, jednak niczym nie odstaje od zagranicznego Ahrefsa. Również daje możliwość przeanalizowania wybranych fraz w bazie słów kluczowych.

Po wpisaniu dokładnie tych samych fraz, co w Ahrefsie, otrzymamy następujące zestawienie:

Prawda, że wyniki są zupełnie inne? W zależności od narzędzia, z którego się korzysta, można otrzymać bardzo zróżnicowane zestawienie słów kluczowych. Jest to duży plus dla osób, które wcześniej nie miały styczności z wybieraniem fraz i nie mają pojęcia w którym kierunku zmierzać. Tak szerokie spektrum pozwoli doprecyzować kategorię słów kluczowych, jakie mają zostać przypisane do strony i skupić się wyłącznie na tych, które przyniosą ruch oraz konwersję.

Krok 3: Dobierz frazy z długim ogonem

Skupiając się na zwiększeniu konwersji i ruchu na swojej witrynie nie możesz ograniczać się jedynie do fraz ogólnych, powiązanych z Twoją branżą. Warto poświęcić uwagę także tak zwanym frazom long tail, czyli frazom “długiego ogona”. Są to mocno rozwinięte wyrażenia, zazwyczaj posiadające powyżej 3 słów, są bardzo sprecyzowane i ściśle związane z oferowaną usługą bądź produktem. Dzięki swojej formie trafiają do użytkowników podejmujących działania w witrynie, czyli odpowiadają za konwersję.

Mogą to być także frazy w formie pytań, które bardzo często są wpisywane w wyszukiwarce. W Senuto, w zakładce pytania znajdziesz frazy long tail, powiązane z wybranymi przez Ciebie słowami kluczowymi. Możesz je wykorzystać np. podczas tworzenia wpisów blogowych czy jako inspirację do tworzenia nagłówków Hx w tekstach na wybranych podstronach.

Podsumowanie

Wybór słów kluczowych ma duże znaczenie nie tylko dla pozycjonowania. W końcu im lepiej i precyzyjniej dobrane frazy, tym więcej korzyści dla Ciebie – w postaci większego ruchu, konwersji, ale i widoczności w sieci. Nakreślenie jasnej grupy docelowej oraz opracowanie podstawowych słów, na które Twoja witryna ma być widoczna to dobre rozpoczęcie prac nad SEO. Jeśli zdecydujesz się skorzystać z wyżej wymienionych narzędzi na pewno znajdziesz taką grupę fraz, która trafi do odpowiednich użytkowników.

Autorka:

Marika Kowalska – SEO Specialist w DevaGroup. W agencji DevaGroup jest odpowiedzialna za Link Building oraz szeroko pojęte kampanie SEO klientów z różnych branży. Skrupulatnie planuje każde działanie, by przyniosło ono jak największe korzyści i jak najszybszy wzrost widoczności w wyszukiwarce. Z tego względu ciągle stara się rozwijać swoje umiejętności związane z SEO technicznym oraz programowaniem. Prywatnie wielka pasjonatka motoryzacji i miłośniczka książek.

powiązane wpisy

Nasza strona internetowa używa plików cookies (tzw. ciasteczka) w celach statystycznych, reklamowych oraz funkcjonalnych.
Dzięki nim możemy indywidualnie dostosować stronę do twoich potrzeb. Akceptuję Czytaj więcej...