Strona główna Inspiracja / Success story / Case Study Jak przeprowadzić warsztaty w pandemicznej rzeczywistości

Jak przeprowadzić warsztaty w pandemicznej rzeczywistości

Autor: Redakcja Online Courses Space

Obostrzenia związane z pandemią COVID-19 wywróciły świat do góry nogami. W zaledwie kilka dni życie przeniosło się do wirtualnej rzeczywistości. Jedni radzą sobie w niej lepiej, inny trochę gorzej. Jak się przygotować do warsztatów i wykładów online?

Kursy online i szkolenia warsztatowe są codziennością dla wielu z nas. Spotkania mogą przybierać różne formy – kursu jednorazowego, serii wydarzeń, czy też mogą funkcjonować w formie hybrydowej (hiperlink do art. o nauczaniu hyb.), gdzie pomiędzy spotkaniami online i offline uczestnicy mają do wykonania samodzielne zadanie. Najważniejszym jest by zapewnić efektywność uczestnikom bez względu na formę prowadzenie spotkania. 

Projektowanie spotkania online 

Określenie roli na spotkaniu niewątpliwie pomoże w zaprojektowaniu spotkania online. Prowadzenie spotkania wirtualnego jest sporym wyzwaniem ze względu na możliwość wielu zakłóceń na które nie mamy wpływu – przykładowo: niedziałający mikrofon czy słaby zasięg Internetu. Dlatego też warto skupić się na elementach na które mamy wpływ. Zachowanie równowagi pomiędzy planowaniem a działaniem spontanicznym. Na spotkaniu nie wszystko może pójść po naszej myśli, pomimo trzymania się agendy, bardzo często wiele osób ma tendencję do odbiegania od tematu, moderowanie dyskusji często pozwoli na zapewnienie merytorycznej pracy, ale również na chwilę wytchnienia i ładowanie akumulatorów kreatywności. 

Pozwól grupie na samodzielne ustalanie zasad pracy. Zaakceptuj stosunek uczestników do sposobu komunikacji, można wspólnie obrać metody kontaktowania się – czy to za pomocą czatów grupowych czy poczty elektronicznej – warto zasady spisać w jednym miejscu, by w każdej chwili każdy z uczestników miał możliwość powrotu do nich. 

Rozdzielanie ról 

Unikaj pracy indywidualnej przy planowaniu spotkania online. Planuj warsztaty ze wsparciem innych osób, takie działanie pozwoli na ujrzenie szerszej perspektywy.  Można wyznaczyć odpowiednie role podczas spotkań online: 

  • prowadzący, leader, który odpowiedzialny jest za przebieg spotkania, prezentuje i prowadzi dyskusję oraz wyjaśnia zasady panujące na spotkaniach, 
  • pomocnicy notują wnioski i ustalenia, również są odpowiedzialni za przestrzeganie dyscypliny czasowej oraz pomagają uczestnikom w zadaniach grupowych, cząstkowych,
  • zaplecze techniczne to osoba, która udzieli pomocy uczestnikom w wyniku niespodziewanych problemów – przykładowo z kamerą lub mikrofonem oraz odpowiada na komentarze na czacie. 

Nie bój się wyciszać uczestników, jeśli zapomnieli wyłączyć swojego mikrofonu. Hałas i szum przeszkadzają w swobodnym dyskutowaniu. 

Interakcje w sferze WWW

Budowanie relacji w przypadku aktywności online jest zdecydowanie trudniejsze niż w przypadku spotkać twarzą w twarz. Zatem niewątpliwie w budowaniu relacji pomogą nam czaty grupowe, w których można zachęcać użytkowników do zadawania pytań, czy komentowania wystąpienia. Ważną rolę odgrywają również grupy na LinkedIn czy Facebooku, gdzie na bieżąco można tworzyć angażujące treści odnoszące się do sytuacji zaistniałych na konferencji, tudzież spotkaniu online. Wchodzenie w interakcję z osobami poprzez Internet może być bardzo proste. Można łączyć różne metody generowania pomysłów – werbalne, wizualne czy manualne podczas jednego panelu spotkania. Tworzenie pokoi grupowych czy korzystanie z platform takich jak Google Docks ułatwią spisywanie pomysłów. Do technik wizualnych można użyć narzędzi cyfrowych albo zwykłego brystolu i flamastrów, efekty swoich kreatywnych pomysłów można pokazywać chociażby do kamery czy w przypadku treści cyfrowych – pokazywać je za pomocą udostępniania ekranu. 

Różnice kulturowe 

Spotkania online ułatwiły nam pokonywanie barier geograficznych. Spotkania międzynarodowe nigdy nie były tak proste jak teraz. Należy pamiętać o pewnej kwestii – chodzi oczywiście o różnice kulturowe. 

Należy mieć na względzie, że nasi uczestnicy mogą być z różnych stref czasowych, a to spowoduje różny poziom koncentracji i energii. 

Należy pamiętać, by na początku spotkania uwrażliwić uczestników na różnorodność kulturową. To co dla jednych jest wolnością, dla innych może być zakazem. Polecenia warsztatowe skierowane do odbiorców powinny być jasne, jednoznaczne i dobrze by były opatrzone przykładami. Pozwoli to na zrozumienie zadania. Nawet jeśli ktoś będzie miał słabsze kompetencje językowe to podanie przykładu niewątpliwie może mu rozjaśnić całą sytuację. Bariera językowa może wpłynąć na swobodę wypowiedzi. Zdecydowanie ciężej jest prowadzić dyskusję w języku obcym niż ojczystym. Dlatego też takie sesje powinny być nieco krótsze niż te prowadzone w rodzinnym języku. 

Im dłuższa odległość geograficzna tym bardziej przydatne są materiały w formie asynchronicznej. Należy jednak pamiętać, by wysyłać je z odpowiednim wyprzedzeniem, aby odbiorcy mieli możliwość wcześniejszego zaznajomienia się z nimi. 

Zarządzanie energią i koncentracją uwagi uczestników

W środowisku online jesteśmy narażeni na wiele rozpraszaczy. Wszelkie powiadomienia, przychodzące maile niewątpliwie wpływają na koncentrację i zaangażowanie odbiorców.

Ważnym jest, by w bardzo krótkim czasie osiągnąć wysokie zaangażowanie, które utrzymujemy przez długi czas, aby na koniec spotkania powoli wyciszyć aktywność i przygotować się do refleksji. Aktywność odbiorców można uzyskać dzięki zadawaniu pytań i generowaniu pomysłów. Przy omawianiu ćwiczeń można poprosić o to, by kolejne grupy uzupełniały wypowiedzi poprzednich zespołów. 

Dodatkowo można zachęcić uczestników, żeby w przerwie odeszli od komputera i wykonali proste odprężające ćwiczenia. 

W trakcie prowadzenia warsztatów można posiłkować się modelem PERMA, który pochodzi z psychologii pozytywnej. Wykorzystanie tej techniki pomoże zadbać o dobre nastawienie uczestników. 

Positive Emotions – pozytywne emocje, które możemy uzyskać dając pochwały; 

Engagement – zaangażowanie, które możemy osiągnąć dzięki zadawaniu pytań;

Relationship – relacje, które można wzmocnić poprzez rytuały np. wspólne picie kawy;

Meaning – poczucie sensu warsztatów;

Achievements – docenianie innych np. podczas prowadzenia refleksji.

Nawet jeśli kontakt z grupą był jednorazowy postaraj się podtrzymać relacje np. za pomocą newslettera. Należy pamiętać aby opracować ankietę i przesłać ją słuchaczom. Dzięki takiemu badaniu można otrzymać informacje, co było źle przeprowadzone oraz jakie wady miało Twoje spotkanie. Odbiorcy mogą również wskazać, co było pozytywnym elementem.

Tomasz Łysoń

powiązane wpisy

Nasza strona internetowa używa plików cookies (tzw. ciasteczka) w celach statystycznych, reklamowych oraz funkcjonalnych.
Dzięki nim możemy indywidualnie dostosować stronę do twoich potrzeb. Akceptuję Czytaj więcej...