Strona główna Marketing + sprzedaż Jak wycenić kurs online?

Jak wycenić kurs online?

Autor: Redakcja Online Courses Space

Ustalenie wartości swojego dzieła nie dla wszystkich jest łatwe i oczywiste. Większość twórców ma z tym problem, szczególnie na początku. Stawka nie może zniechęcać ani wzbudzać podejrzeń. Jak więc to zrobić i czym się kierować? Poznaj czynniki, które mają wpływ na wycenianie kursów internetowych.

Jeśli cena przekroczy oczekiwania potencjalnych klientów, nie kupią Twojego kursu. Jeżeli z kolei będzie zbyt mała, uznają, że wartość merytoryczna materiałów z pewnością jest słaba i nie warto w nie inwestować. Wypracowanie sobie sposobu wyceniania najczęściej przychodzi wraz z doświadczeniem. Najczęściej odbywa się to metodą prób i błędów, bo zależy od wielu zmiennych. Możesz zacząć od researchu wśród konkurencji, lecz najprawdopodobniej spotkasz się z tak dużymi rozbieżnościami, że ciężko będzie wyciągnąć z nich jakiś sensowny wniosek.

Niska cena na dobry start?

Wielu początkujących twórców wychodzi z założenia, że uczciwie będzie, jeśli ich pierwsze produkty dostaną promocyjne ceny. Brak zbudowanej marki czasem da się zastąpić preferencyjnymi warunkami finansowymi, lecz szczerze mówiąc, nie jest to najszczęśliwszy z pomysłów. Dlaczego?

  • Nagrywając kurs wideo, z pewnością uważasz, że w swojej dziedzinie możesz uchodzić za specjalistę. Masz jakąś wiedzę, doświadczenie, znasz się na tym, o czym mówisz. Dlaczego więc z marszu zaniżać swoją wartość? Kiedy ktoś robi torty i na początku wychodzą mu krzywe, powinien opuścić cenę, by znaleźć chętnych, którym zależy tylko na walorach smakowych. Ty zaś jako szkoleniowiec masz za sobą skończoną szkołę, przepracowane kursy, zdobyte dyplomy lub lata praktyki, z której wnioskami chcesz się podzielić. Jeśli dopiero zaczynasz działalność w świecie internetu, pozwól się poznać jako osoba godna szacunku i świadoma swojej wartości.
  • Promocyjna cena na start to także ryzyko, że przy kolejnych kursach klienci będą oczekiwali takich samych stawek i pytać, dlaczego panie tak drogo?
  • Klienci, którzy mało zapłacą, mają zwykle małą motywację i niekoniecznie są zdecydowane, by zrealizować cały oferowany przez Ciebie program.
  • Czy ci, którzy chcą kupić kurs jak najtaniej, są Twoją grupą docelową? Czy to z nimi chcesz współpracować? Osoby, które kupią Twój produkt po uczciwej cenie, będą szczerze nim zainteresowane i z czasem, gdy wypuścisz na rynek bardziej złożone, droższe szkolenie, również mogą je nabyć, bo będzie im na tym zależało.

Jakie czynniki brać pod uwagę, wyceniając szkolenia i kursy internetowe?

Zapotrzebowanie – tym warto się zająć jeszcze przed rozpoczęciem przygotowywania materiałów szkoleniowych. Solidny research w grupie docelowej, wybadanie jej potrzeb, poznanie pytań i problemów, na które rozwiązania możesz zaproponować, jest podstawą sukcesu. Jeśli masz pewność, że temat będzie chwytliwy, uwzględnij to w swojej wycenie.

Forma kursu – w zależności od tego, czy sprzedajesz kurs mailowy, czy nagrania wideo dostępne na platformie, notatki wizualne, e-booka, dodatkowe dokumenty, różne były Twoje koszty wytworzenia produktu. Nie zapominaj o nich, kalkulując przyszłe zyski.

Grupa docelowa – dobrze, by kurs skierowany do studentów kosztował mniej, niż ten dla managerów firm. Podobnie z treściami zawierającymi wiedzę dla początkujących, w stosunku do tej bardzo specjalistycznej. Ktoś, kto dopiero rozpoczyna działania w danej dziedzinie, nie zapłaci tyle, co ktoś poszukujący zaawansowanej wiedzy i posiadający determinację do jej zdobycia.

Czas trwania – im więcej godzin, tym oczywiście wyższa cena. Instruktorzy oraz szkoleniowcy prowadzący zajęcia w realu, obliczają przecież swoje stawki godzinowe. Pamiętaj jednak, że nie możesz w swoim kursie lać wody, by tylko przedłużyć czas jego trwania.

Kim jesteś – Twoja marka, renoma, nazwisko, tytuły, czy nawet internetowy nick mogą mieć duży wpływ na wartość Twoich produktów. Pani Krysia, która całe życie była szwaczką i nagrała kurs szycia na maszynie, nie zdobędzie takiego zainteresowania, jak Messi, który by nagrał kurs żonglerki. Gdyby pani Krysia miała bloga, vloga, wartość jej materiałów już też byłaby wyższa.

Nie wiesz ile wart jest Twój kurs? Zapytaj klienta

Skuteczną metodą jest także zapytanie potencjalnych kupców wprost o to, ile byliby w stanie zapłacić za taki kurs. Możesz do tego wykorzystać Social Media, dotrzeć do docelowej grupy odbiorców, przedstawić im projekt swojego kursu, wymienić wszystkie pytania, na które odpowiedzi otrzymają, problemy, które pomożesz rozwiązać, a następnie poprosić o uczciwą ocenę, za jaką stawkę mogliby kliknąć „kupuję”.

Początki zawsze są trudne, ale z czasem nabierzesz pewności siebie, zyskasz pozytywne opinie i zbudujesz markę, która pozwoli Ci bez trudu określać wartość swojej pracy.

powiązane wpisy

Nasza strona internetowa używa plików cookies (tzw. ciasteczka) w celach statystycznych, reklamowych oraz funkcjonalnych.
Dzięki nim możemy indywidualnie dostosować stronę do twoich potrzeb. Akceptuję Czytaj więcej...