Strona główna Aspekty formalno-prawne Legalna sprzedaż kursu online – 3 najważniejsze elementy prawne, o których musisz pamiętać!

Legalna sprzedaż kursu online – 3 najważniejsze elementy prawne, o których musisz pamiętać!

Autor: Ilona Przetacznik

Czasami stworzenie kursu online wydaje się olbrzymią inwestycją czasową i finansową. Bardzo często tak jest. Czasami, odwlekamy jego stworzenie, przerażając się nadmiarem pracy. Czasami szybko przekuwamy wiedzę w kurs online i pędzimy do Internetu ogłosić to światu. O czym jeszcze trzeba pamiętać, aby sprzedaż nie okazała się … niezgodna z przepisami prawa? Dlaczego pozostawiamy to na ostatnią chwilę podczas, gdy to jeden z najważniejszych elementów sprzedaży kursu, a także samego kursu? Jakie są najważniejsze obowiązki twórcy sprzedającego swój kurs online?

Elementy prawne przy tworzeniu kursu online – prawa autorskie i licencja

Tworząc kurs online piszesz scenariusze, tworzysz treści, materiały do pobrania, video, a następnie planujesz kampanię. Czy pomyślałeś jak zabezpieczyć swoje treści przed skopiowaniem?

W Polsce obowiązuje ustawa o prawach autorskich i prawach pokrewnych, która chroni prawa autorskie twórców z mocy samego prawa. Oznacza to, że nie musisz dodawać w materiałach specjalnych ostrzeżeń, aby mieć tę ochronę.

Ale możesz to zrobić. Jest to dodatkowy element ostrzegawczy dla osób, które kupiły Twój kurs.

Jak możesz zabezpieczyć swoje materiały?

  • Znakiem wodnym
  • Notą copywritingową
  • Innymi technicznymi zabezpieczeniami

Jak zabezpieczyć prawnie swoje kursy?

W regulaminie sprzedaży powinny znaleźć się zapisy dotyczące licencji jakiej udzielasz kursantom czyli klientom Twoich produktów elektronicznych.

Zazwyczaj będzie to licencja niewyłączna, ograniczona w czasie, np. dostęp do kursu na jeden rok (365 dni) od momentu zakupu. Należy opisać na jakich polach eksploatacji kursant może korzystać z kursu.

Możesz też wspomnieć, jakie są konsekwencje prawne korzystania z Twojego kursu niezgodnie z postanowieniami regulaminu i udzielonej licencji. To często skutecznie odstrasza przed kopiowaniem, czy innymi naruszeniami Twoich praw autorskich.

Budowanie społeczności, czyli potencjalnych klientów – wymagania prawne

Jeśli chcesz skutecznie sprzedać swój kurs online musisz mieć swoją społeczność. W jakiś sposób musisz wybrać metody zakomunikowania tego kursu klientom.

Zazwyczaj, budujesz swoją społeczność poprzez zaoferowanie darmowego produktu w zamian za zapis na newsletter (tzw. lead magnet) albo tworzysz grupę lub fanpage na Facebooku, czy też konto w innych social mediach.

To świetne sposoby, które wymagają jednak spełnienia określonych obowiązków prawnych.

Obowiązki właściciela fanpage na Facebooku

  • Posiadanie polityki prywatności na Facebooku
  • Zgoda na wysyłkę newslettera, czyli tak naprawdę ofert handlowych
  • Klauzula informacyjna przy okazji zbierania zapisów na newsletter (lub link do polityki prywatności),
  • Umowa powierzenia danych z wirtualną asystentką lub agencją marketingową, jeśli korzystasz z ich usług i mają dostęp do Twojego konta w social mediach
  • Umowa powierzenia danych z Facebookiem (jeśli stosujesz niektóre reklamy).

Sprzedaż kursu – jakie dokumenty trzeba mieć, aby robić to legalnie?

Gdy zbudowałeś już społeczność, wiesz że pojawią się osoby zainteresowane, które prawdopodobnie kupią Twój produkt, to czas pomyśleć o procesie sprzedaży.

Gdzie możesz sprzedawać?

To gdzie sprzedajesz nie ma znaczenia w kontekście Twoich obowiązków prawnych.

Możesz skorzystać ze sprzedaży poprzez Facebooka, poprzez Messenger, na swoim blogu, w wiadomościach prywatnych, czy poprzez video lub live.

Znaczenie ma przede wszystkim to, że sprzedajesz. I to wymaga od Ciebie posiadania następujących dokumentów:

  • Regulaminu sprzedaży
  • Polityki prywatności
  • Zgód i checkboxów w zależności od Twoich potrzeb
  • Odpowiednich umów z podmiotami zewnętrznymi np. operatorem płatności
  • Umów powierzenia danych z podmiotami, którym te dane powierzasz.

Ciekawostka

Jeśli nie zawrzesz umowy współpracy i umowy powierzenia danych z operatorem płatności nie będziesz mógł skorzystać z bramek płatności! Musisz mieć już domenę, aby taką umowę zawrzeć i dopiero wtedy możesz stworzyć swój sklep internetowy!

Umowy z operatorem płatności przesyłane są pocztą tradycyjną, więc weź pod uwagę, że zajmuje to znacznie więcej czasu niż przez Internet.

Czy muszę mieć te wszystkie dokumenty, jeśli prowadzę działalność nierejestrową?

Pewnie niektórzy zadają sobie to pytanie. Jeśli pracujesz na etacie i w formule działalności bez rejestracji chcesz sprawdzić czy Twój biznes wypali, to świetny pomysł! Rozpocznij działalność nierejestrową, która pozwoli Ci zarobić do kwoty 1300 zł w 2020 r.

Musisz jednak wiedzieć, że nie zwalnia Cię to z obowiązku posiadania regulaminu i spełnienia pozostałych formalności!

Zmiany w biznesach online od stycznia 2021!

Już od stycznia szykują się duże zmiany w e-commerce i biznesach online! Wszystkie regulaminy sprzedaży w sieci będą musiały ulec modyfikacjom, bo pojawi się nowa kategoria podmiotów. Pojawi się KPPK, czyli klient będący przedsiębiorcą o prawach konsumenta.

Więcej w tym temacie znajdziesz na moim blogu.

RODO

O RODO każdy słyszał, ale nie każdy chce słyszeć.

Niezależnie od tego, czy posiadasz działalność gospodarczą, spółkę, działalność bez rejestracji, jesteś freelancerem albo działasz na zlecenie lub umowę o dzieło – RODO Cię dotyczy, jeśli przetwarzasz dane osobowe.

Idąc dalej, jeśli budujesz społeczność, a następnie sprzedajesz swoje produkty i usługi to z pewnością przetwarzasz dane osobowe!

Jakie dane możesz przetwarzać w biznesie online, sprzedając kursy online?

  • Dane klientów sklepu online
  • Dane kontrahentów np. wirtualnej asystentki, informatyka, webmastera, itd.
  • Dane subskrybentów
  • Dane i wizerunek osób, które zostawiają dla Ciebie opinie
  • Dane obserwatorów na Facebooku i w social mediach
  • Dane pracowników i współpracowników.

Obowiązki wynikające z RODO

  • Klauzule informacyjne w momencie zbierania danych osobowych
  • Odpowiednie zgody i checkboxy
  • Polityka prywatności, w której poinformujesz, co dzieje się z danymi użytkownika
  • Umowy powierzenia danych
  • Pełna dokumentacji wewnętrznej firmy.

Podsumowanie

Jak widzisz, sprzedaż kursu online to nie tylko liczenie zysków. Prawidłowe podejście do sprzedaży i budowania bazy klientów wymaga przede wszystkim zgodności z przepisami prawa.

Jeśli chcesz zbudować stabilny i dochodowy biznes online to koniecznie zadbaj o elementy, o których wspomniałam.

Więcej znajdziesz w artykułach na moim blogu legalnybiznesonline.pl:

Wszystkiego Legalnego!

powiązane wpisy

Nasza strona internetowa używa plików cookies (tzw. ciasteczka) w celach statystycznych, reklamowych oraz funkcjonalnych.
Dzięki nim możemy indywidualnie dostosować stronę do twoich potrzeb. Akceptuję Czytaj więcej...