Strona główna Marketing + sprzedaż Media relations, czyli rola mediów w procesie sprzedaży kursów online – od opisu do kryzysu

Media relations, czyli rola mediów w procesie sprzedaży kursów online – od opisu do kryzysu

Autor: Redakcja Online Courses Space

Budowanie swojej pozycji na podstawie obecności  w mediach jest bardzo skuteczną strategią osiągania korzyści wizerunkowych. Bezpośrednio przekłada się to na rentowność przedsięwzięć i daje szereg możliwości w razie nieoczekiwanych sytuacji, chociażby, a może i zwłaszcza tych kryzysowych.

Relacje z mediami

Terminem media relations zazwyczaj określimy szereg działań, których owocem są relacje wspomagające funkcjonowanie danej organizacji. Dzięki nim mamy większą szansę na pojawienie się w przestrzeni publicznej, co bezpośrednio wpływa na naszą rozpoznawalność i zaufanie, a pośrednio czerpiemy z tego większe zyski niż w przypadku braku takiej strategii. Przy czym należy wyraźnie zaznaczyć, że nie jest to synonim do Public Relations, a tylko jego sektor odnoszący się do mediów, czyli prasy, radia, telewizji i internetu.  

Początki Media Relations

Pierwszymi mediami były tabliczki, następnie zwoje, papirusy, później książki przy akompaniamencie wyrastającej prasy. Można poddać pod zastanowienie prawdziwą genezę MR, ale wyraźny ich rozwój zawdzięcza się prasie drukowanej, co miało nawet swoje odzwierciedlenie w ich pierwotnym nazewnictwie. Dawniej kontakty z prasą nazywano press relations, co dzisiaj nazywamy media relations, ze względu na rozszerzenie pojęcia medialności i coraz nowszych przekaźników informacyjnych. 

Praktyka medialna

Możemy działać na różne sposoby. Zazwyczaj jest to informowanie o naszych działaniach, celach, planowanych eventach, zmianach w nauczaniu czy nowej formie czy gałęzi wykładanej wiedzy. Najczęściej używa się krótkich informacji prasowych, komunikatów albo oświadczeń. Możemy także rozsyłać prasowe opracowania tematyczne, będące audiodeskrypcjami naszych przemówień, czy fragmenty naszych wypowiedzi na ciekawe tematy branżowe, budując też swoją pozycję jako eksperta. 

Akcja – redakcja!

Redagując nasze informacje, starajmy się myśleć o dziennikarzach, którzy je czytają i odbiorach, do których finalnie chcemy dotrzeć. Nie silmy się na sztuczną eksperckość, a na jakość, która tym zaowocuje. 

Własne media

Oprócz informowania można także redagować informacje w ramach własnego serwisu internetowego, udzielać komentarzy i wywiadów lub zapraszać dziennikarzy na swoje kursy i przemówienia. 

Akcja – organizacja!

Do  tworzenia relacji z mediami służy także organizowanie konferencji prasowych, spotkań biznesowych z dziennikarzami lub innych wydarzeń o charakterze informacyjno-branżowym. Podczas takich eventów najłatwiej nawiązać trwałe relacje z medialnym otoczeniem. W przypadku kursów online najczęściej mamy do czynienia z udzielaniem się na konferencjach i organizowanie własnych imprez tematyczno-branżowych.

Jak robić media relations dla kursów online?

Prosto! Jak wskazują Wirtualnemedia.pl w prasie możemy się reklamować nawet z 75 proc. rabatem! Wymaga tego znajomość sztuki negocjacyjnej i oczywiście kontakty. Zaprzyjaźnione redakcje, którym dostarczamy wartościowe treści będą patrzeć na nas przychylniejszym okiem – jak na dobrego partnera biznesowego.

Wymaga to jednak rozwagi. Media relations to nie jest spamowanie naszą ofertą, a dostarczanie wartościowych treści, więc należy zadbać o ich kształt i merytorykę, którą według B2B PR Sense ceni prawie 70 proc. pracowników medialnych.  Ecco International Communications Network wskazuje, że 55% mediowców preferuje kontakt osobisty lub telefoniczny, zapewne ze względu na trwalsze więzi w trakcie takich interakcji. Warto mieć to zatem na uwadze!

Dziennikarze, pomocy! – media relations w kryzysie

I znowu w życiu mi nie wyszło – śpiewała kiedyś Budka Suflera. W kryzysowej sytuacji, zamiast nucenia tej piosenki pod nosem, możemy wziąć się w garść i chwycić za telefon. Ten posłuży nam do kontaktu z dziennikarzami, z którymi spróbujemy zażegnać kryzys.

Kryzys w branży kursów?

Kryzysem nazwiemy każdą sytuację, która wywołuje negatywne skutki dla naszego wizerunku, co nieraz może prowadzić do zachwiania naszej stabilności i ograniczyć zwyczajowe funkcjonowanie. Krisis z greckiego oznacza zmaganie się z wyborem, bądź walkę co doskonale oddaje rzeczywisty charakter tego zjawiska. Kryzysów nie należy się jednak bać! Są w pewnym sensie nieuniknione, wobec czego można je nawet przewidywać. Nie jest to równoznaczne z celowym doprowadzaniem do nich, a rzeczą wręcz odwrotną – zapobieganiem im.  

Dla sektora kursów online mogą to być wszelkiego rodzaju nieprzemyślane zachowania wobec kursantów, upublicznienie jakichś szkodliwych informacji (często nieprawdziwych) czy popełnienie jakiegokolwiek innego błędu, który szkodzi nam wizerunkowo. Kryzysy muszą być rozwiązywane u podstaw i od razu, gdyż nawet te najmniejsze, wyglądające na niepozorne mogą okazać się kamieniem doprowadzającym do lawiny. 

Zarządzanie kryzysowe

To możliwe. Kluczowe w takim zarządzaniu mogą okazać się media i dziennikarze, z którymi stworzyliśmy relacje w przeszłości. Od nich bowiem zależy ich przychylność w wysłuchaniu nas, opublikowaniu naszych sprostowań, obwieszczeń, czy w razie zmiany naszego działania na lepsze, ci mogą poinformować o tym swoich odbiorców, którzy są też w grupie naszych interesariuszy. 

Przygotowania do kryzysu marki osobistej

Warto z takich niefortunnych okazji mieć przygotowane wcześniej wzory materiałów prasowych i opracowane wcześniej procedury działania. Warto mieć pod ręką wszystkie ważne informacje, które będą mogły być od razu udostępnione opinii publicznej, w razie takiej potrzeby.

Najważniejsza jest jednak prawda, gdyż działanie nie w zgodzie z faktami zaszkodzi nam jeszcze bardziej, co dobitnie pokazuje praktyka pijarowców, który powtarzają to wręcz do znudzenia swoim klientom.

Samochwała w kącie stała!

Może i stała, ale mogła napisać do dziennikarzy! Dobry pijar najprościej można określić chwaleniem się. Nie należy mylić tego z butnością. Pochlebstwa są tu raczej w duchu zasady – jestem dobry w tym co robię, więc pokażę to innym. Ludzie lubią innych ludzi: pracowitych, inteligentnych, ciekawych czy utalentowanych. Nie ma nic złego w odnoszeniu sukcesów, a każdy normalny człowiek, potraktuje Cię jako przykład bądź ciekawostkę, a nie wroga!. 

Wszystko z umiarem i dbaj o relacje!

Dla powtórzenia i utrwalenia – pamiętaj, że komunikat jest o naszym kursie, ale skierowany jest nie do nas samych, tylko do innych. Jest to istotne, by nie zapominać do kogo mówimy i co mówimy. Dbajmy o relacje z odbiorcami, ale nie zapominajmy, że dziennikarze również nimi są. Copywriterzy, redaktorzy i inni dziennikarze zasługują na normalne traktowanie oraz wartościowe treści, które ułatwią im pracę, a Tobie poprawią wizerunek.

Bartłomiej Drążkiewicz

Źródła:

  • The Academic Inquiry of Media Relations as both a Tactical and Strategic Function of Public Relations, Dustin W. Supa, Vol. 1, No. 1 (Summer 2014) Institute for Public Relations
  • Media Relations, Encyklopedia Zarządzania, Comarch, https://mfiles.pl/pl/index.php/Media_relations 
  • Zarządzanie w sytuacjach kryzysowych niepewności, (Red.) K. Kubiak, Wyższa Szkoła Promocji, Warszawa 2012

powiązane wpisy

Nasza strona internetowa używa plików cookies (tzw. ciasteczka) w celach statystycznych, reklamowych oraz funkcjonalnych.
Dzięki nim możemy indywidualnie dostosować stronę do twoich potrzeb. Akceptuję Czytaj więcej...