Strona główna Nagrywanie i tworzenie kursu Początki firmowego wideo w Internecie – na co zwrócić uwagę?

Początki firmowego wideo w Internecie – na co zwrócić uwagę?

Autor: Jakub Mirek

Produkcje filmowe w serwisach takich jak YouTube czy Vimeo stają się coraz bardziej profesjonalne. Często wyrównany, wysoki poziom techniczny realizowanych materiałów sprawia, że nowi twórcy potrzebują dodatkowej siły przebicia. Na przykład w postaci niestandardowego podejścia i bogatej treści merytorycznej, które dorównają jakościowo formie. Firma chcąca świadczyć swoje usługi – np. edukacyjne przez Internet i w formie wideo, powinna dać potencjalnym klientom do zrozumienia, że mają do czynienia nie tylko z profesjonalnym, ale nowoczesnym i oryginalnym podmiotem.

Dlaczego przejęta przez Chrisa Andersona marka konferencji naukowych TED stała się tak popularna, mimo że podobne nagrania  z wykładów i przemówień już wcześniej trafiały do sieci? Inicjatywa Andersona wyróżniała się właśnie w pełni profesjonalną i wizualnie atrakcyjną dla odbiorców otoczką.

W Internecie profesjonalne podejście do nagrania stanowi już raczej standard. Krytyczna jest chociażby sprawa oświetlenia i dźwięku. Osoba znajdująca się na filmiku powinna być przede wszystkim dobrze widoczna i słyszalna. Źródło światła powinno znaleźć się z takiej strony, by nie rzucało cieni na ciele ani otoczeniu prezentera, mikrofon należy ustawić tak, by nie zasłaniał twarzy. W przypadku braku lamp oświetleniowych równie dobrze sprawdzi się światło słoneczne (warto ustawić się naprzeciw okna). Przeciętny użytkownik prawdopodobnie chętniej sięgnie po przygotowany w taki sposób, profesjonalny kurs internetowy niż znaleziony na YouTube poradnik amatora.

Należy pamiętać także o odpowiednim kadrowaniu. W przypadku internetowego wideo prezentujący powinien znajdować się raczej bliżej niż dalej kamery. Po pierwsze widz nie musi wtedy przyglądać się nagraniu, a po drugie buduje to autentyczność i osobistą więź z odbiorcą. By lepiej przyciągać wzrok widza należałoby skorzystać z podstawowych zasad fotografii – np. umieszczać nagrywaną osobę w miejscu przecięcia się linii tak zwanej „siatki złotego podziału”.

Jako firma lub osoba prywatna produkująca wideo powinieneś również zadać sobie pytanie – kim jest twoja grupa docelowa? Czy w Internecie chcesz pozyskać nowych klientów, zapewnić promocję swojej marce, oddać istniejącym już klientom więcej możliwości? Szkoła językowa może przykładowo zacząć kręcić krótkie filmy edukacyjne, które uzupełnią wiedzę nieprzekazaną w trakcie zajęć. Z kolei szkoła jazdy może zachęcić do skorzystania z oferty szkoleniowej dzięki nagraniom instruktażowym prezentującym zadania z egzaminu praktycznego na prawo jazdy.

Bardzo ważna w internetowym video jest również narracja. Przekaz powinien być całkowicie jasny dla jak największej liczby odbiorców, co wiąże się z doborem odpowiedniego słownictwa. Pomysłowa narracja, którą uzyskać można również z pomocą montażu obrazu i dźwięku, pozwala także urozmaicić często wydawałoby się nudne materiały. Pełen profesjonalizm nie oznacza w końcu, że na nagraniach należy zachować całkowitą powagę. Nauka języka z filmiku wideo powinna stanowić dla widza coś więcej niż tylko powtarzanie w głowie słówek i zasad gramatycznych.

Nie można zapomnieć też o słowach kluczowych dotyczących twojego filmu lub ich serii. Jeśli użytkownik nie trafi bezpośrednio na stronę internetową twojej firmy (na przykład siłowni), być może włączy twój filmik, który wyświetli się w wyszukiwarce po wpisaniu do niej konkretnego hasła (na przykład: „ćwiczenia na mięśnie brzucha”).

Przede wszystkim jednak firmowe wideo powinno zdobywać widzów dzięki wiarygodnej treści merytorycznej, a profesjonalna otoczka techniczna ma stanowić konieczny już dzisiaj dodatek, pozwalający konkurować z pozostałymi producentami internetowego wideo.

powiązane wpisy

Nasza strona internetowa używa plików cookies (tzw. ciasteczka) w celach statystycznych, reklamowych oraz funkcjonalnych.
Dzięki nim możemy indywidualnie dostosować stronę do twoich potrzeb. Akceptuję Czytaj więcej...