Strona główna Marketing + sprzedaż Prosty sposób na e-mail marketing w sprzedaży kursów online

Prosty sposób na e-mail marketing w sprzedaży kursów online

Autor: Redakcja Online Courses Space

Odpowiednio opracowana strategia e-mail marketingu pozwoli na zwiększenie sprzedaży usług i produktów online. Wysyłanie komunikatów pocztą elektroniczną nie tylko zainteresuje dotychczasowych klientów, ale także da możliwość przyciągnięcia nowych. Jakie kroki należy obrać w kampanii? Na jakie aspekty i etapy należy zwrócić szczególną uwagę? 

Rozpowszechniaj kanały pozyskiwania potencjalnych klientów 

Osoby, które wyraziły chęć dołączenia na listę newsletterową automatycznie stają się potencjalnymi klientami. Słusznie się ich tak nazywa, ponieważ w pewien sposób wykazały zainteresowanie marką. Jako twórca kursów online masz możliwość dotarcia do potencjalnej grupy docelowej dzięki mediom społecznościowym oraz stronie internetowej. Aby uzyskać e-maile odbiorców można zaproponować zniżkę na produkty lub zaoferować bezpłatny ebook. Jeśli te działania nie przynoszą oczekiwanych efektów można poszerzyć strategię o płatną reklamę, objęcie patronatem wydarzeń internetowych czy oferowanie “microprezentów” w zamian za zapisanie się do newslettera. Monitoring mediów społecznościowych pozwoli wyłonić platformy, na których odbiorcy są bardziej aktywni. Wówczas należy tam skierować więcej komunikatów marketingowych, które będą kierować na naszą stronę zapisu na newsletter (tak zwany landing page). 

Webinary doskonałą promocją 

Webinary są bardzo skuteczne w zbieraniu i poszerzeniu grupy swoich odbiorców. Takie wydarzenia przyciągają potencjalnych klientów, którzy cechują się większym zainteresowaniem tematyką, w której się specjalizujemy. Po darmowym szkoleniu online można wysłać ofertę sprzedażową do uczestników. W przypadku osób, które nie uczestniczyły w webinarium lub brały udział, lecz nie zdecydowały się na zakup kursu, można wysłać e-mail z przypomnieniem. Tej samej ścieżki działania można użyć w dalszych krokach promocyjnych. Warto na tym etapie także reklamować nowe webinary czy płatne szkolenia. Dzięki e-mailom można zachęcać obecnych subskrybentów do udostępniania treści w mediach społecznościowych. W tym celu należy umieszczać w wiadomościach przycisk udostępniania. Takie działania spowoduje user generated content, czyli treść tworzona przez odbiorców, a to dodatkowo zapewni nam większe zasięgi. 

Odpowiednia platforma e-mail marketingu 

Kluczem dobrej strategii e-mail marketingu jest wybór odpowiedniego narzędzia. Oprogramowanie, które integruje i usprawnia wszystkie procesy oraz posiada zaawansowane funkcje ułatwiają pracę i zwiększa produktywność oraz zaangażowanie. 

Program powinien zawierać zarządzanie listą mailingową, segmentację subskrybentów i automatyczne wysyłanie im wiadomości okresowo lub w odpowiedzi na ich działania na platformie kursów online. Na polskim rynku dostępne jest wiele narzędzi do e-mail marketingu. Może to być np. Freshmail, Getresponse czy Mailerlite. Warto założyć konto testowe i sprawdzić jakie funkcjonalności oferuje dane narzędzie oraz które z nich będzie dla nas najlepsze.

Odpowiednia segmentacja odbiorców 

Po wybraniu odpowiedniego programu do wysyłania e-maili rozpoczyna się etap segmentacji swojej grupy osób zapisanych na newsletter. Należy zadbać o to, aby subskrybenci nie zobaczyli tego, czego nie potrzebują. Przykładowo, osoby, które zapisały się na webinar lub uczestniczyły w nim, nie będą potrzebowały e-maili o charakterze początkowym, które wysyła się do nowych subskrybentów. Odbiorcy, którzy nie brali udziału w webinarze mogą nadal potrzebować wsparcia treścią przed propozycją płatnej oferty. Błędem jest zakładanie, że takie osoby są zainteresowane wykupieniem kursu. W przypadku potencjalnych klientów, którzy uczestniczyli w webinarze będą oni częściej skłonni reagować na maile uzupełniające czy nawet sprzedające. Komunikaty wysyłane do osób, które brały udziału w wydarzeniu, ale nie kupiły kursu, będą inne niż te do osób, które w ogóle w nim nie uczestniczyły. Wysyłając wiadomości e-mail do internatów, którzy brali udział w webinarze mogą zawierać podziękowania za udział, można załączyć link do nagrania oraz przesłać certyfikat. W tym momencie można zaoferować także inne wydarzenia, którymi odbiorca może być zainteresowany – również te płatne. W przypadku długotrwałych subskrybentów nadal należy ich segmentować na podstawie takich czynników jak: poziom ich zaangażowania, tematyka, którą są zainteresowani, historia zakupów, czy treści, które rozbudzają ich ciekawość. Warto również co jakiś czas usuwać z bazy osoby i maile, które nie są już aktywne – ich adresy e-mail zostały usunięte, zablokowane lub od dłuższego czasu nie otwierają żadnych maili od nas.

Prezentacja oferty

Po poinformowaniu, zaangażowaniu w swoją marką i zdobyciu zaufania odbiorców, przychodzi czas na prezentację kursu online. Świetnym sposobem na komunikowanie o prowadzonych szkoleniach jest zasugerowanie, że produkt jest kompleksowym rozwiązaniem wcześniej przedstawionego problemu. Teraz wiadomości e-mailowe będą informowały o proponowanych kursach. Na tym etapie można bardziej szczegółowo omówić funkcje i zalety szkolenia. W tym momencie można przejść do twardej sprzedaży – bezpośrednio i celowo oferować swoje produkty.  Odbiorcy są zainteresowani pozyskaniem nowej wiedzy i są już wystarczająco zmotywowani, aby wykupić kurs online. 

Wykorzystaj obawy klientów 

Dobrą metodą na doprowadzenie do sprzedaży kursu online jest bazowanie na obawach i obiekcjach klienta. Opcja pytań i odpowiedzi może być odpowiedzią na ich wątpliwości.  To prosty i angażujący sposób na pokazanie, że oferowany produkt jest dla nich odpowiedni. 

Osoby, które po tych krokach nie zdecydowały się na zakup najprawdopodobniej mają więcej wątpliwości, więc można wysłać im wiadomość e-mailową i podać więcej powodów, dlaczego powinni dokonać zakupu kursu. Ważnym jest, aby nie zapominać o użytkownikach, którzy dokonali zakupu. Do tej grupy odbiorców należy wysłać wiadomości z podziękowaniami i e-maile uzupełniające. Istotnym jest, żeby nie wysyłać zbyt dużo komunikatów – jeden dziennie będzie odpowiedni. Choć i tak często można pokusić się o jeszcze rzadsze wysyłanie wiadomości.

Temat wiadomości 

Najważniejszą rzeczą, na którą należy zwrócić szczególną uwagę, jest temat. To właśnie ten element sprawi, że odbiorcy będą otwierać e-maile z niecierpliwością lub po prostu będą je ignorować. Dlatego należy upewnić się, że jest on chwytliwy i wzbudza ciekawość. Temat musi być nie tylko interesujący, ale także musi się odnosić do całości treści. W e-mailu można dołączyć treści wideo, bowiem są one dobrym elementem zachęcającym do działania. Natomiast dobór tematu komunikatu należy przetestować za pomocą testów A/B. 

Świat wydaje się być coraz to bardziej złożony, a ludzie coraz bardziej są świadomi potrzeby zdobywania wiedzy. Dzięki szybkiemu procesowi cyfryzacji praktyki doszkalania się online stają się bardziej popularne. Niewątpliwym jest, że branża e-learning przynosi większe dochody. Działania zawarte powyżej, pomogą firmie działającej w przestrzeni internetowej rozwinąć promocję i odnosić coraz to większe zyski ze sprzedaży swoich produktów i usług.

Tomasz Łysoń

powiązane wpisy

Nasza strona internetowa używa plików cookies (tzw. ciasteczka) w celach statystycznych, reklamowych oraz funkcjonalnych.
Dzięki nim możemy indywidualnie dostosować stronę do twoich potrzeb. Akceptuję Czytaj więcej...